نوفن حامی البرز

اطلاعات مربوط به ثبت اختراع بین المللی

نوفن حامی البرز

اطلاعات مربوط به ثبت اختراع بین المللی

سرعت دسترسی به اینترنت با تراشه محققان ایرانی چندبرابر می شود

دو محقق ایرانی شاغل در دانشگاه یو اس دیویس کالیفرنیا موفق به اختراع تراشه ای با فرکانس بالا شده اند که قادر به انتقال سریع دهها گیگابیت داده در یک ثانیه است.این اختراع سرعت دسترسی به اینترنت و ظرفیت ارتباطی شبکه های مخابراتی را به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

امید مومنی استادیار دانشکده مهندسی رایانه و برق دانشگاه یوسی دیویس و حسین جلیلی دانشجوی مقطع دکتری این دانشگاه با همکاری یکدیگر تراشه یاد شده را با استفاده از سیستم آنتن آرایه فازی طراحی کرده اند.

سیستم آرایه فازی، انرژی را از منابع مختلف به چنگ می آورد و در قالب یک تک پرتو متمرکز می سازد. این انرژی را می توان در فضایی محدود منتقل کرد و آن را به سمت هدف و مقصد مورد نظر هدایت کرد.

به گفته مومنی خلق آرایه های فازی به خصوص در فرکانس های بالا کار دشواری است و وی و جلیلی برای اولین بار موفق به دستیابی به این پهنای باند بزرگ در فرکانسی بالا شده اند.

تراشه ابداع شده توسط این دو نفر بر روی باند ۳۷۰ گیگاهرتز و با پهنای باند ۵۲ گیگاهرتز عمل می کند. در مقام مقایسه باید گفت موج های رادیویی اف ام بر روی باند فرکانسی بین ۸۷.۵ و ۱۰۸ مگاهرتز عمل می کنند. باند فرکانسی شبکه های نسل چهارم و LTE هم بین ۸۰۰ مگاهرتز و ۲.۶ گیگاهرتز و با پهنای باند حداکثر ۲۰ مگاهرتز است.

به گفته مومنی اگر چه شبکه های مخابراتی نسل چهارم هنوز به حد محدودیت خود در مورد نرخ تبادل داده نرسیده اند. اما با افزایش استفاده از خدمات کلود و مهاجرت به شبکه های تلفن همراه نسل جدید نیاز به سرعت بیشتر روز به روز در حال افزایش است. استفاده از فرکانس های بالاتر به معنای پهنای باند بیشتر و پهنای باند بیشتر به معنای نرخ بالاتر تبادل داده است.

این دو محقق ایرانی قصد دارند با تکمیل تحقیقات خود زمینه استفاده از تراشه اختراع شده خود در سیستم های پیشرفته مخابراتی و تصویربرداری را فراهم کنند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

ثبت پتنت آمریکا

ثبت اختراع آمریکا

ثبت اختراع آمریکا مناسب مخترعانی است که تصور می کنند اختراع آنها در این کشور خریدار داشته و یا محصول آنها فروخته خواهد شد. ثبت اختراع در آمریکا فقط حمایت از اختراع در این کشور را به ارمغان خواهد داشت.

اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا United States Patent and Trademark Office که با نام مخفف USPTO معروف است دفتر ثبت اختراعات کشور آمریکا میباشد که در الکساندریا، ویرجینیا واقع میباشد.

این اداره کل تحت نظر وزارت بازرگانی آمریکا بوده و بجز وظیفه صدور گواهی های مالکیت فکری، مرجع مشاوره به رئیس جمهور و وزارت خانه ها و ادارات مربوطه میباشد.

انواع اظهارنامه در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا

  • اظهارنامه دائم (اصلی) Nonprovisional Patent
  • اظهارنامه موقت Provisional Patent
  • ادامه مطلب در ثبت اختراع امریکا. . .

چین قطار پرنده می سازد

چین تصمیم دارد یک قطار پرنده بسازد که با سرعت ۴ هزار کیلومتر برساعت حرکت و از ۶۰ کشور در آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا می گذرد.چین مشغول بررسی ساخت یک قطار سریع السیر پرنده است که بتواند با سرعت ۴ هزار کیلومتر برساعت حرکت کند.

قطار پرنده که در حقیقت یک وسیله حمل ونقل مسافر است در فضای خلاء یک لوله و با کمک پدیده «شناور شدن مغناطیسی» حرت می کند. این فناوری مشابه چیزی است که الون ماسک در هایپرلوپ به کارگرفته تا سفرهایی با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر برساعت را ممکن کند.چنانچه پروژه طبق برنامه ریزی ها پیش برود، سرعت ابرقطار مذکور چهار برابر پروازهای تجاری و سه برابر سرعت صوت خواهد بود.

این درحالی است که سازمان علوم هوافضا و صنعت چین بیش از ۲۰۰ حق امتیاز اختراع برای این پروژه ثبت کرده است.

سازمان مذکور ادعا می کند این سیستم برای سفر با مافوق سرعت صوت در نظر گرفته شده اما در مرحله اول باید بتواند به سرعت هزار کیلومتر در ساعت برسد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

همکاری‏‌های فناوری ایران و سوییس افزایش می‌یابد

همکاری‏‌های فناوری ایران و سوییس افزایش می‌یابد

هیاتی از بخش‏‌های مختلف فناوری و اقتصادی ایالت کانتون وود سوئیس، با قائم‌مقام در امور بین‌الملل و رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی دیدار کردند و به بیان قابلیت‏های مختلف این ایالت در گسترش همکاری‏‌های علمی و فناوری با ایران پرداختند. 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی‌مرتضی بی‌رنگ قائم‌مقام در امور بین‌الملل و رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دیدار با هیات سوییسی با اشاره به پیشرفت‏های ایران در حوزه فناوری، بیان کرد: در چند سال اخیر ایران از نظر فناوری های نوین و علوم جدید پیشرفت های قابل قبول و خوبی داشته است.

ادامه مطلب در همگاری های ایران و سوییس...

منبع سایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهور

آیینه هوشمندی که روند کاهش وزن را نشان می دهد

یک شرکت آلمانی نمونه اولیه آیینه هوشمندی را رونمایی کرده است که قابلیت های مختلفی دارد؛ از جمله در صورت اتصال به وزنه، شاخص هایی همچون وزن، شاخص توده بدن و روند کاهش وزن کاربر را درست در مقابل چشمانش نمایان می سازد.برای استفاده از این آیینه که محصول شرکت 'گراندیگ' است و در کنفرانس آیفا IFA در برلین رونمایی شد، کافی است که کاربر روی وزنه Sensimeter که درست در زیر آیینه قرار دارد، بایستد.


سپس در عرض چند ثانیه معیارهای مختلف از جمله شاخص توده بدنی، وزن و طرح خطی که تغییرات وزن را ردیابی می کند، روی آیینه ظاهر می شود.
این آیینه علاوه بر اتصال به وزنه می تواند به یک مسواک هوشمند نیز متصل شود تا به کاربر در ردیابی مدت زمانی که دندان های خود را مسواک زده است، کمک کند و همچنین نشان می دهد که چه زمانی باید سر مسواک عوض شود.
از دیگر گزینه هایی که این آیینه می تواند ردیایی کند، ردیابی ضربان قلب و وضعیت خواب است.

 

منبع: ایرنا